
Školní
vzdělávací program
"od jara do zimy"
Charakteristika vzdělávacího programu
,,Od jara do zimy"
Vzdělávací cíle a záměry:
Motto naznačuje zaměření programu na přirozeném, stále se opakujícícm rytmickém střídání ročních dob a tradic. Našim cílem je v dětech vytvořit představu o nerozlučném sepětí člověka s přírodou.Dalším cílem rozvíjet dítě jako součást světa, ve kterém žije.
Mateřská škola, jak ji chápeme, má být místem pohody, bezpečí, jistoty, místem, které umožňuje všestranný rozvoj dítěte a které nenásilnou formou probouzí v dětech zvídavost, tvořivost, zdravé sebevědomí, schopnost empatie, spolupráce, sebereflexe, učí děti chápat souvislosti, vzájemnou závislost přírody, lidského života a kultury. Všichni máme příležitost objevit své možnosti, ale i rozmanitosti světa, učit se srozumitelné komunikaci, která přispívá k vzájemnému sblížení, pochopení, věnovat pozornost hodnotám jako je přátelství, tolerance, pěstovat laskavost a cit pro rozdílnost. Naším cílem je vytvářet v dětech pocit, že jsme tu jeden pro druhého. Že se ve chvílích, kdy se cítí nejisté, mají na koho obrátit, že jim druhý (dospělý, kamarád) podá pomocnou ruku. A zároveň i v nich samých vytvářet otevřenost, připravenost nabídnout svou pomoc a srdíčko tomu, kdo potřebuje, že jsme tu jeden pro druhého - spolu - ve chvílích pohody, společně sdílené radosti, ale i ve chvílích nezdaru, smutku, nepohody, se kterou zde nikdo nezůstává sám. Škola klade důraz na:
- etickou kvalitu osobnosti pedagoga a jeho profesionalitu
- profesní růst pedagogů i ostatních zaměstnanců školy
- individuální přístup pedagoga ke každému dítěti
- harmonický rozvoj osobnosti dítěte
- rozvoj komunikace a sociálních vztahů k dětem a dospělým
- dodržování dohodnutých pravidel soužití v kolektivu dětí i v kolektivu zaměstnanců školy
- spolupráci s rodinou v zájmu jednotného působení na dítě
- vytváření podmínek pro spolupráci s veřejností
- rozvíjení citlivého vztahu k přírodě
Formy a metody práce:
Vše, co se v mateřské škole děje, je prospěšné dítěti. Každé dítě je respektováno a přijímáno jako partner. Učitelé společně s dětmi vytvářejí pravidla soužití. Vzájemná komunikace je pozitivní, pro dítě podnětná a rozvíjející. Prostředí mateřské školy je přátelské a vstřícné. Formy organizace jsou přizpůsobovány potřebám dětí.
Metody práce jsou založené na prožitku, vzoru, hře, pohybu, manipulaci a experimentu, komunikaci, tvoření a fantazii, myšlenkových operacích.
Organizační formy: volná hra, řízená činnost, stravování, odpočinek a hygiena, pobyt venku, rituály, cvičení, nepravidelné činnosti - oslavy, výlety, exkurze, návštěvy divadel apod., zájmové aktivity.
Vzdělávací obsah
Principy a metody vzdělávání
- výchovu a vzdělávání je potřeba začít od toho, co už dítě umí
- vše spolu souvisí - uplatňovat princip integrovaného učení hrou a činnostmi
- důležitost vnitřní motivace, práce s emocemi
- důležitost přiměřené kázně (pravidla soužití na třídě)
- pro dítě jsou důležití lidé, se kterými vstupuje nejčastěji do kontaktu - dítě potřebuje vzory - (nevnímá příliš co říkáme, ale dobře si pamatuje, co děláme)
Uspořádání integrovaných bloků
I. Kdo jsem a kde žiji
- Téma : Moje školka plná překvapení
- Téma : Moji kamarádi
- Téma : Moje město
- Téma: Moje rodina 5. Téma: Moje vlast
II.Zkoumáme svět lidí
1.Téma: Kdo, co s čím - práce dospělých
2.Téma: Pozor, jedeme - Bezpečně do školy
3.Téma: Zavolejte pana doktora - co je zdraví, co je nemoc
4. Téma: Poznávám sám sebe - jak jsem přišel na svět
5.Téma. Smysly naši pomocníci
- Téma: Přišlo na nás zlobení - děti a slušné chování
- Téma: Brzy budu školákem
III. Jaro, léto, podzim, zima, to je celý rok
1.Téma :Dary přírody -květiny, stromy, plody
2.Téma: Co dělají zvířátka, ptáčci, broučci, pavoučci
3.Téma: Malíř příroda
IV. Tradice a zvyky
1.Téma: Oslavy svátků a narozenin
2.Téma: Týden plný tajemna - strašidla a strašidélka
3.Téma: Příjezd svatého Martina na bílém koni - je tu zima
4.Téma: S nadílkou do školky, přišly k nám Barborky
5.Téma: Čert a Mikuláš přináší vánoční čas
6.Téma: Advent a Vánoce
7.Téma: Tři králové
8.Téma: Masopustní veselí
9. Téma:Zimo, zimo, táhni pryč
10.Téma: Slet čarodějnic
- Téma: Hody, hody, doprovody - svátky jara
- Téma: Moje maminka má svátek
- Téma:.Mateřinka - školní slavnost
- Téma: Den dětí
- Téma: Pojďte s námi za pohádkou
V. Planeta Země
1.Téma: Místo, kde žiji ,,planeta Země", živá a neživá příroda
2.Téma: Rozmary počasí a koloběh vody v přírodě
3.Téma: Samá voda - potok, řeka, rybník, moře
4.Téma: Čas a kalendář
5.Téma: Zeměkoule a Vesmír