Vnitřní řád školní družiny
ákladní škola a mateřská škola Lázně Bohdaneč, Masarykovo nám. 108, 533 41
VNITŘNÍ ŘÁD ŠKOLNÍ DRUŽINY
1
OBSAH
1. Práva účastníků.
2. Povinnosti účastníků.
3. Práva zákonných zástupců.
4. Povinnosti zákonných zástupců.
5. Pravidla vzájemných vztahů účastníků a jejich zákonných zástupců s pedagogickými a nepedagogickými pracovníky školy.
6. Podmínky zacházení s majetkem školského zařízení ze strany účastníků.
7. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví účastníků před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí.
8. Organizace a provoz školní družiny.
2
1. Práva účastníků
Účastníci mají právo na:
možnost všestranného rozvoje osobnosti (sociální komunikace, dostatek odpočinku a volného času, dodržování základních psychohygienických podmínek), na ohleduplné a vlídné zacházení,
ochranu před fyzickým i psychickým násilím, svobodné vyjádření svých názorů v souladu s normami slušného chování,
ochranu před jakoukoli formou diskriminace, možnost požádat kohokoliv z pracovníků školy o pomoc či radu, využívání služeb školského zařízení, prostor, pomůcek a vybavení ŠD,
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví,
seznámení se všemi směrnicemi, které souvisejí s pobytem a činnostmi v ŠD,
účast na výchovných, vzdělávacích, zájmových a jiných akcích zajišťovaných školní družinou.
2. Povinnosti účastníků
Účastníci jsou povinni:
řádně docházet do ŠD,
dodržovat vnitřní řád školní družiny, dohodnutá pravidla chování, předpisy a pokyny k ochraně zdraví a bezpečnosti, s kterými byli prokazatelně seznámeni,
plnit pokyny pedagogických pracovníků a ostatních provozních pracovníků školy vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem,
respektovat práva druhého, vyjadřovat se slušně, nedopustit se násilí vůči druhému, neponižovat, nezesměšňovat či jinou formou neomezovat práva druhého, předcházet vzniku konfliktů,
neopouštět prostory družiny bez souhlasu vychovatele,
nenosit do družiny předměty, které nesouvisí s činností a mohly by ohrozit zdraví a bezpečnost jejich nebo jiných osob, dodržovat zákaz všech činností, které jsou zdraví škodlivé (např. kouření, pití alkoholických nápojů, zneužívání návykových a zdraví škodlivých látek), dodržovat zákaz vnášení do školy a ve škole užívat návykové látky a jedy a takové látky, které je svým vzhledem, chutí a konzistencí napodobují,
nenosit do družiny cennosti (např. mobilní telefony, tablety, peníze) - školské zařízení neručí za jejich případnou ztrátu či odcizení,
nepoužívat mobilní telefon. Nesmí pořizovat ani nahrávky - video, audio, foto. Pokud má účastník mobilní telefon ve škole, bude ho mít v tichém režimu a uložený v tašce, aby nenarušoval provoz ŠD. Používat mobilní telefon je možné pouze se souhlasem vychovatelky v neodkladných případech (komunikace se zákonným zástupcem),
přezouvat se a přezůvky udržovat ve stavu, který neohrožuje zdraví,
mít během pobytu venku vhodné oblečení a obuv (doporučujeme mít oblečení a přezůvky podepsané; z bezpečnostních důvodů nesmí účastníci pro pobyt venku používat deštník, ale pláštěnku),
udržovat prostory ŠD v čistotě a pořádku, chránit majetek před poškozením,
nosit si čip na obědy řádně upevněný na klíčence. Za případnou ztrátu vychovatelka neručí.
Účastník je povinen chovat se v ŠD tak, aby neohrožoval spolužáky ani vychovatelky. Při závažném a opakovaném porušování vnitřního řádu ŠD, záměrném ohrožování ostatních spolužáků nebo zvláště hrubém opakovaném slovním nebo fyzickém útoku na jiné účastníky nebo pracovníky školy, může být účastník z rozhodnutí ředitele ZŠ ze školní družiny podmínečně nebo úplně vyloučen, a to po předchozím prokazatelném upozornění zákonného zástupce.
3
3. Práva zákonných zástupců
Zákonní zástupci mají právo:
přihlásit své dítě do ŠD předáním správně a včas vyplněné přihlášky,
odhlásit své dítě ze ŠD, písemným předáním odhlášky vedoucí vychovatelce,
požádat o uvolnění svého dítěte ze školní družiny podle pravidel vnitřního řádu ŠD,
seznámit se s vnitřním řádem školní družiny,
být informováni o činnosti ŠD,
vyjadřovat se k práci ŠD (náměty, podněty nebo stížnosti),
být informováni vychovatelkou o činnosti svého dítěte a jeho chování v ŠD a v případě nespokojenosti se obrátit na vychovatelku, vedoucí vychovatelku nebo na ředitele školy.
Zákonní zástupci jsou informováni o provozu a činnosti ŠD prostřednictvím notýsku, webových stránek, elektronicky a na třídních schůzkách.
4. Povinnosti zákonných zástupců
Zákonní zástupci jsou povinni:
řádně vyplnit přihlášku k zájmovému vzdělávání v ŠD (čas a způsob odchodu účastníka ze ŠD, včetně uvedení zmocněných osob k vyzvedávání; zdravotní způsobilost, kontakt...). Samostatný odchod účastníka v jinou dobu je možný pouze na základě písemné žádosti zákonného zástupce. Telefonická nebo ústní dohoda o změně není možná,
zajistit pravidelnou docházku svého dítěte do družiny,
doložit nepřítomnost účastníka nebo předčasný odchod ze ŠD dle platné omluvenky (jméno, datum, čas odchodu, převzetí odpovědnosti za samostatný odchod, podpis zákonného zástupce),
oznamovat údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost účastníka a změny v těchto údajích,
respektovat provoz ŠD,
pokud se u účastníka projeví příznaky onemocnění, přijít v co nejkratší době po vyrozumění. Totéž se vztahuje v případě výskytu zavšivení (pedikulóza),
uhradit úplatu za ŠD v řádném termínu,
vyzvedávat si své dítě ve stanovený čas, nejpozději v 16.30 (konec provozu ŠD). Pokud účastník zůstane v ŠD po skončení provozní doby, vychovatelka kontaktuje zákonné zástupce účastníka a po domluvě se zákonnými zástupci zajistí jeho odchod. V případě, že se nelze spojit se zákonným zástupcem, předá účastníka pracovníkům OSPOD. S vnitřním řádem ŠD jsou rodiče (zákonní zástupci) seznámeni na začátku docházky do ŠD a svým podpisem souhlasí s jeho dodržováním.
5. Pravidla vzájemných vztahů účastníků a jejich zákonných zástupců s pedagogickými a nepedagogickými pracovníky školy
Ve vzájemných vztazích účastníků a zákonných zástupců s pracovníky školy je dodržována slušnost, tolerance, empatie, úcta a vhodná forma vyjadřování vlastního názoru. Informace, které zákonný zástupce poskytne o svém dítěti, jsou důvěrné. Všichni pedagogičtí pracovníci pracující s těmito informacemi se řídí zákonem o ochraně osobních údajů. Komunikace s vychovatelkami probíhá osobně u vstupu do školy. Další individuální pohovory mohou probíhat na základě osobní domluvy s vychovatelkou, prostřednictvím e-mailu nebo po telefonu.
Účastník, který již jednou opustil školu, se může opětovně vrátit do objektu školy pouze se souhlasem pracovníka školy nebo v doprovodu oprávněné osoby (např. vedoucí kroužku).
Zákonný zástupce smí vstupovat do objektu školy pouze se souhlasem pracovníka školy a řídit se jeho pokyny (nesmí ohrožovat ani omezovat účastníky či pracovníky školy).
4
6. Podmínky zacházení s majetkem školského zařízení ze strany účastníků
Účastníci mají zacházet s vybavením ŠD šetrně, udržovat prostory ŠD v čistotě a pořádku a chránit je před poškozením. V případě úmyslného poškození majetku ŠD budou rodiče vyzváni k jednání o náhradě způsobené škody.
7. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví účastníků před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
Vychovatelky na začátku školního roku provedou prokazatelné poučení o bezpečnosti a pravidlech ŠD. Za účastníka, který byl ve škole nebo na kroužku a do školní družiny se nedostavil, vychovatelka neodpovídá. Všichni účastníci se chovají tak, aby neohrozili zdraví své ani jiných osob při všech činnostech a prostorách užívaných školní družinou. Respektují pokyny vychovatelky a bez jejího vědomí se nevzdalují ani neodchází ze školní družiny. Pitný režim ŠD nezajišťuje, každý účastník si nosí do ŠD vlastní láhev s pitím. V ŠD dbáme na ochranu účastníků před násilím, šikanou a dalšími patologickými jevy. Účastníci jsou informováni o tom, co je šikana a jak se v případě šikany a násilí bránit nebo ji oznámit. V případě úrazu účastník neprodleně oznámí tuto skutečnost své vychovatelce, která provede první pomoc, informuje rodiče zraněného účastníka o úrazu a sdělí, jaká opatření učinila. Úraz nahlásí řediteli školy a zapíše do knihy úrazů. Během provozu ŠD nevstupují zákonní zástupci či jimi pověřené osoby do prostor školy a oddělení ŠD z hygienických a bezpečnostních důvodů. Všechna oddělení ŠD se naplňují nejvýše do počtu 30 žáků. Počet žáků připadajících na jednu vychovatelku stanoví ředitel školy s přihlédnutím k zajištění bezpečnosti a konkrétním podmínkám činnosti.
8. Organizace a provoz školní družiny
Do školní družiny jsou přijímáni k pravidelné docházce žáci l. stupně. Žáci jsou přijímáni podle věku (od nejmladších po nejstarší) do naplnění kapacity ŠD. Účastníkem zájmového vzdělávání ve školní družině se stává žák po odevzdání řádně a včas vyplněné přihlášky do ŠD a zaplacením úplaty. Přijetí žáka do ŠD není nárokové. O přijetí rozhoduje ředitel školy. Účastníka je možné ze školní družiny odhlásit písemně vedoucí vychovatelce.
Režim ŠD
ranní oddělení ŠD 6.30 - 7.15 hod,
odpolední oddělení ŠD 11.15 - 16.30 hod.
Organizace ŠD
6.30 - 7.15 odpočinkové činnosti a spontánní činnosti,
11.15 - 12.05 relaxační a odpočinková činnost,
12.10 - 13.15 příprava na oběd, převádění žáků, oběd, sebeobsluha,
13.15 - 15.00 rekreační a zájmové činnosti, akce ŠD, pobyt venku, vycházka,
15.00 - 16.30 didaktické hry, individuální odpočinkové činnosti, hygiena a sebeobslužné činnosti.
Úplata za ŠD činí 750,- Kč za pololetí a hradí se bezhotovostně na účet školy.
1. pololetí do 30. 9.
2. pololetí do 31. 1.
Číslo účtu: 19-2512110237/0100
Do zprávy pro příjemce uveďte: úplata ŠD, jméno a příjmení účastníka.
Pokud za účastníka není uhrazena úplata v řádném termínu, ředitel školy může rozhodnout o jeho vyloučení ze ŠD.
Po skončení vyučování zodpovídají za předání účastníků vychovatelce ŠD vyučující. Účastníci jsou rozděleni do 4 oddělení, maximální počet účastníků v oddělení je 30. Oddělení jsou smíšená. Účastníci tráví čas ve svém oddělení, mají-li zájem o činnost v jiném oddělení, mohou přejít se souhlasem obou vychovatelek.
Na oběd účastníci docházejí do školní jídelny ZŠ a MŠ, Masarykovo náměstí 108, Lázně Bohdaneč. Přesun na oběd je vždy zajištěn v doprovodu vychovatelek ŠD nebo pracovníků školy tímto určeným. Ve školní jídelně všichni dodržují řád ŠJ, hygienické návyky, pravidla slušného chování a stolování. Po obědě účastníci absolvují pobyt venku. Zájmové vzdělávání uskutečňované zájmovou, výchovnou, rekreační, odpočinkovou nebo vzdělávací činností probíhá většinou v prostorách školy Na Lužci a přilehlém okolí. ŠD též umožňuje účastníkům přípravu na vyučování, která probíhá formou didaktických her.
Vychovatelka při výběru činností přihlíží k aktuálnímu počasí, zájmu a počtu účastníků v oddělení. Vždy vychází ze školního vzdělávacího plánu ŠD.
Vyzvedávání účastníků je možné od 13.00 do 13.15 u školní jídelny a od 15.00 do 16.30 hodin u hlavního vchodu budovy školy Na Lužci z důvodu plánovaných činností ŠD.
V době provozu ŠD může účastník navštěvovat zájmové kroužky, vedené pedagogy školy či lektory jiných subjektů. Veškeré informace, týkající se daného kroužku, si rodiče (zákonní zástupci) vyřizují s lektorem. Vychovatelka účastníka předá pouze na písemnou žádost rodičů (zákonných zástupců). Na písemnou žádost rodičů (zákonných zástupců) může být účastník po ukončení kroužku, s doprovodem lektora, předán zpět do ŠD.
Školní družina vykonává činnost po celý školní rok (v době vyučování). V době školních prázdnin (ředitelského volna), po projednání se zřizovatelem, může ředitel školy činnost ŠD přerušit.
V Lázních Bohdanči dne 1. 9. 2022
...........................................
Mgr. Bc. Jan Ľuptovský
ředitel školy